YinYoga

I YinYoga sätts Mindfulness och konsten att slappna av i fokus.


Det är träning i vila, långsamhet och stillhet till skillnad mot en aktiv dynamisk yoga. Musklerna får slappna av och sinnet lugnar sig.

YinYoga påverkar framför allt bindväven (fascia), leder och ligament. Fascian är ett cellkommunicerande nätverk av fibrös vävnad som täcker hela kroppen och sammanbinder muskler och skelett
Genom att stannar några minuter i varje position och låta gravitationen verka, blir det en passiv stretch som ökar rörlighet och minskar stelhet. Många ställningar är riktade mot fascia i höft och ländrygg där spänningar ofta lagras.

Yogaformen är starkt stressreducerande och har hjälpt människor både med ryggvärk och knäproblem. Det är en tillåtande yogaform långt från perfektion och prestationstänkande som skapar ett inre lugn och ökar kroppens energiflöde. inga förkunskaper behövs, man utgår från dagsformen och leds in i positionerna efter sin förmåga.

Ett av yogans mål är att hålla ryggen böjlig, flexibel och frisk. En minst lika viktig del är att låta musklerna slappna så spänningar och stelhet minskar. Genom medveten andning kan vi vidare påverka både kropp och sinne till en djupare avslappning.

 

E-mail: orkobalans@gmail.com